Compare And Analyzed the Subject of Love From the 12th Chapter of Goldast-E Golshan-E Maa’ni And the 3rd Chapter of Saadi’s Bustan

Authors

  • Md. Mumit Al Rashid Assistant Professor, Department of Persian Language & Literature, University of Dhaka, Bangladesh.

DOI:

https://doi.org/10.22046/LA.2021.14

Keywords:

Love, Goldast-e Golshan-e Ma’ani, Bustan, Saadi, Compare and Analysis

Abstract

In this article, we have analyzed the subject of love from the 12th chapter of Goldast-e Golshan-e Maa’ni and the 3rd chapter of Saadi’s Bustan, as well as comparing these two works. Poems and writings about love, like love itself, have a long history and poets and writers in Iran and around the world have spoken about it. Saadi is also one of those whose sonnets are the subject of love. He has raised the word of love to the heights of the heavens and in the work of making love he is not afraid of the blame and effort of others and does not listen to the advice of the advisors. His love is pure and is not limited to human beauty. The lover, with all his negative traits, is so beautiful that a poet like Saadi remains in his description. Love in Goldaste Golshaneh Ma'ani has also collected poems by many poets and introductions, including Saadi, Hafez, Saeb, Amir Khosrow, Hassan Dehlavi, Jami, Hamedani, Lahori, Vahshi, Faghani, etc. Goldaste Golshan Maani has been written in expressing the unfaithfulness of the beloved and the fidelity of the lover, and also about the negligence, deceit, envy, promise, acquaintance and covenant between both of them.

Author Biography

Md. Mumit Al Rashid, Assistant Professor, Department of Persian Language & Literature, University of Dhaka, Bangladesh.

در این مقاله به بررسی تحلیل موضوع عشق درباب دوازدهم <em>گلدسته گلشن معانی </em>و باب سوم <em>بوستان سعدی</em> و همچنین مقایسه این دو اثر پرداخته­‌ایم. سروده­‌ها و نوشته­‌ها دربارۀ عشق، همچون خود عشق، سابقه­‌ای دیرینه دارد و شاعران و نویسندگان ایران و جهان دربارۀ آن، سخن­‌ها گفته­‌اند. سعدی نیز از کسانی است که مایه غزل‌های او عشق است. او سخن در عشق را به اوج آسمان­‌ها رسانده و در کار عشق‌ورزی از سرزنش و سعایت دیگران باکی ندارد و پند ناصحان را گوش نمی­‌دهد. عشق او پاک است و صرفاً به جمال انسان محدود نمی­‌شود. معشوق نیز با تمام صفات منفی­‌اش، از چنان زیبایی برخوردار است که شاعري همچون سعدی در وصفش می‌ماند. عشق در <em>گلدسته گلشن معانی</em> نیز بیت‌هایی از شاعران زیاد و معرفی از جمله خود سعدی، حافظ، صائب، امیر خسرو، حسن دهلوی، جامی، همدانی، لاهوری، وحشی، فغانی و...گردآوری شده است. <em>گلدسته گلشن معانی</em> در بیان بی­‌وفایی معشوق و وفای عاشق، اختلاط و تغافل، مکر و فریب، رشک و وعده، آشنائی و عهد و پیمان از عاشق و معشوق سروده شده است.

References

آقا بزرگ طهرانی، محمدحسن (1387ق.). الذریعه الی تصانیف الشیعه. تهران: کتابخانه اسلامیه، چاپ اسلامیه.

اومبرتو اکو (1392). تاریخ زیبایی، ترجمة همابینا، تهران: ترجمه و نشر آثار هنری «متن».

اومبرتو اکو (1393). «زیبایی زشتی»، ترجمه صفورا فضل اللهی، فصلنامه نقد کتاب، سال اول، شماره 1 و 2، بهار و تابستان، تهران.

تسبیحی، محمد حسین (1384). فهرست الفبایی نسخه‌ای خطی کتابخانه گنج بخش. پاکستان، اسلام آباد: مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان. ویرایش دوم.

جعفری، عبدالوحید (1394). بررسی سبک زبانی غزلیات سعدی، فصلنامه علمی پژوهشی ادبیات فارسی، سال12، شماره 28.

حجازی، معینه السادات (1395). بررسي تطبيقي نمادپردازي در حکايت «يوسف و زليخا» با نگاره «يوسف از دام زليخا مي گريزد» از نسخه بوستان سعدي دوره تيموري، همایش بین المللی شرق شناسی، فردوسی و فرهنگ و ادب پارسی، 1395، دوره 1.

قوی کتف، غلام محمد، حمید، صمصام (1396). تحلیل حکایت گدازاده وپادشاه‌زاده از باب عشق و شور و مستی در بوستان سعدی با رویکرد روایی، فصلنامه بهارستان، سال 14، شماره 36.

رستگار فسایی، منصور (۱۳۷۹). حديث عشق، سعدی شناسی، به کوشش کورش کمالی سروستانی، بنیاد فارس شناسی با همکاری مرکز سعدی شناسی، دفتر سوم، ص ۱۱.

شمیسا، سیروس (1396). سیرغزل در شعر فارسی، انتشارات فردوس، چاپ دوم، ص۱۲ -۱۱.

منزوی، احمد (1986). فهرست مشترک نسخه های‏ خطی فارسی پاکستان. تهران: مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان. مجلد هفتم، منظومه‏‌ها (1).

Published

2021-09-01

How to Cite

Rashid م. (2021). Compare And Analyzed the Subject of Love From the 12th Chapter of Goldast-E Golshan-E Maa’ni And the 3rd Chapter of Saadi’s Bustan. LANGUAGE ART, 6(3), 25–40. https://doi.org/10.22046/LA.2021.14