Towards Setting Indicators and Criteria for Evaluating Arab Publishing Periodicals

- مقاربة منهجية لتجارب عربية

Authors

  • Said Fahem Centre for Scientific and Technical Research on Arabic Language Development (CRSTDLA) www.crstdla.edu.dz. - Division of didactics - Algeria-
  • Imene Madani Assistant Professor A University of Blida -2, Algeria.

Keywords:

Quality of Publication, Impact Factor, Classification of Universities, Al-Manhal, Algerian Scientific Journal Platform ASJP

Abstract

Scientific publishing is one of the cornerstones of the universities; and it is dependent on the educational process, especially in the field of teaching, as well as scientific communication between researchers. The quality of research and its relevance to development issues, the diversity of its outputs and results, and the ways of making it available, for that we think that there is no use of science unless it is published, and made available to serve the community. The most important aspect of the university's job is to publish the results of scientific research in the form of articles and research in scientific and specialized scientific instruments, books, and scientific works published by international publishing houses. It has a long tradition of publication, printing, distribution, cataloguing and inclusion in recognized databases or research papers in scientific conferences and other scientific research outputs. If universities and academic institutions succeed in the two functions mentioned above - education and research - this will inevitably reflect on the third job, namely the service of development and have a positive impact on the economy and social aspects. The competition between universities and scientific academic bodies to increase the status of publishing in solid and indexed journals has intensified in global platforms due to the adoption of the outputs of scientific research of all kinds of the most important standards in the International Classification of Universities, especially those publications whose quotation has increased. To explore the quality of such research, some scientific institutions have established a platforms, measurement tools, indicators and databases to evaluate these journals and verify their compliance with academic standards. This research is carried out by monitoring some of the scientific institutional efforts to evaluate the Arab periodicals. We have consulted three models: Algerian Scientific Journal platform (ASJP), Al-Manhal and the Arab impact factor, and we conclude the research with a number of conclusions and recommendations.

Author Biographies

Said Fahem, Centre for Scientific and Technical Research on Arabic Language Development (CRSTDLA) www.crstdla.edu.dz. - Division of didactics - Algeria-

انتشارات علمی یکی از ارکان دانشگاه است که دانشگاه‌ها متعهد به اجرای آن هستند. که به فرآیند آموزشی به ویژه در زمینه تدریس و همچنین ارتباط علمی بین محققین وابسته است. و اینکه اثربخشی و تأثیر و میزان بهره‌مندی از آن به شرایط و مبانی متعددی بستگی دارد، از جمله: کیفیت تحقیق و ارتباط آن با مسائل توسعه، تنوع خروجی‌ها و نتایج آن و راه‌های ایجاد آن. در دسترس و قابل مشاهده بودن، زیرا منفعت علم در انتشار آن است بنابراین باید برای خدمات اجتماعی در دسترس قرار گیرد. متخصصان بر این باورند که وظیفه دانشگاه محدود به تحصیل نیست. مهمترین جنبه کار دانشگاه انتشار نتایج تحقیقات علمی در قالب مقاله و تحقیق در ابزارهای علمی و تخصصی علمی، کتاب‌ها و آثار علمی منتشر شده توسط مؤسسات انتشاراتی بین‌المللی است. سابقه انتشار، چاپ، توزیع، فهرست‌نویسی و نمایه‌سازی در پایگاه‌های استنادی معتبر شناخته شده یا مقالات تحقیقاتی در کنفرانس‌های علمی و سایر خروجی‌های تحقیقات علمی است. اگر دانشگاه‌ها و مؤسسات دانشگاهی در دو وظیفه یعنی آموزشی و پژوهشی موفق شوند، این امر ناگزیر در وظیفه سوم یعنی خدمت به توسعه منعکس می‌شود و تأثیر مثبتی بر اقتصاد و جنبه‌های اجتماعی خواهد داشت. این پژوهش با پایش برخی از تلاش‌های نهادهای علمی برای ارزیابی نشریات ادواری اعراب انجام شده است. ما از سه مدل استفاده کرده‌ایم: پلتفرم مجله علمی الجزایر (ASJP)، المنحل و ضریب تأثیر اعراب، و تحقیق را با نتیجه‌گیری و تعدادی پیشنهاد به پایان می‌بریم.

Imene Madani, Assistant Professor A University of Blida -2, Algeria.

انتشارات علمی یکی از ارکان دانشگاه است که دانشگاه‌ها متعهد به اجرای آن هستند. که به فرآیند آموزشی به ویژه در زمینه تدریس و همچنین ارتباط علمی بین محققین وابسته است. و اینکه اثربخشی و تأثیر و میزان بهره‌مندی از آن به شرایط و مبانی متعددی بستگی دارد، از جمله: کیفیت تحقیق و ارتباط آن با مسائل توسعه، تنوع خروجی‌ها و نتایج آن و راه‌های ایجاد آن. در دسترس و قابل مشاهده بودن، زیرا منفعت علم در انتشار آن است بنابراین باید برای خدمات اجتماعی در دسترس قرار گیرد. متخصصان بر این باورند که وظیفه دانشگاه محدود به تحصیل نیست. مهمترین جنبه کار دانشگاه انتشار نتایج تحقیقات علمی در قالب مقاله و تحقیق در ابزارهای علمی و تخصصی علمی، کتاب‌ها و آثار علمی منتشر شده توسط مؤسسات انتشاراتی بین‌المللی است. سابقه انتشار، چاپ، توزیع، فهرست‌نویسی و نمایه‌سازی در پایگاه‌های استنادی معتبر شناخته شده یا مقالات تحقیقاتی در کنفرانس‌های علمی و سایر خروجی‌های تحقیقات علمی است. اگر دانشگاه‌ها و مؤسسات دانشگاهی در دو وظیفه یعنی آموزشی و پژوهشی موفق شوند، این امر ناگزیر در وظیفه سوم یعنی خدمت به توسعه منعکس می‌شود و تأثیر مثبتی بر اقتصاد و جنبه‌های اجتماعی خواهد داشت. این پژوهش با پایش برخی از تلاش‌های نهادهای علمی برای ارزیابی نشریات ادواری اعراب انجام شده است. ما از سه مدل استفاده کرده‌ایم: پلتفرم مجله علمی الجزایر (ASJP)، المنحل و ضریب تأثیر اعراب، و تحقیق را با نتیجه‌گیری و تعدادی پیشنهاد به پایان می‌بریم.

References

- قاسم شوقي، سليماني صباح، ( 2016). الترتيب الدولي للجامعات: قراءة في السياقات المفاهيمية. مجلة علوم الإنسان والمجتمع، عدد 19.

- شريف كامل شاهين، ( 2013). الجامعات العربية بين مطالب الهوية العربية وطموحات الترتيب العالمي. الطبعة الأولى، المكتبة الأكاديمية، القاهرة.

- الترتوري حسين مطاوع، ( 2010). البحث العلمي خطته وأصالته ونتائجه. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات، عدد 20.

- بسيوني غازي بن فيصل وآخرون، (2016). دليل النشر العلمي في المجلة العلمية لجامعة الملك فيصل. جامعة الملك فيصل السعودية.

- الدهشان جمال علي، ( 2018). نحو معامل تأثير عربي لجودة وتقييم المجلات والبحوث العلمية المنشورة باللغة العربية – الضرورات والمتطلبات-. المجلة الدولية للبحوث في العلوم التربوية، عدد 1.

- قاسم فؤاد وآخرون، ( 2015). رصانة المجلات والنشر العلمي. وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، بغداد.

- ينظر: الشاعر صالح، ( 2015). كيف يمكن تقييم الدوريات العلمية العربية. مقال علمي متاح على هذا الرابط:

Http://www.arsco.org/detailed/

- Http://asjp.cerist.dz/asjp

-Http://1bibliothèquedroit.Blogspot.com/2017/04/Algerian scientific journal platform_Html.

- Http://www.dz.université.com/2017/04/asjp-Html.

- Https://www.computerhope.com/jargon/d/database.Html

- Https://www.almanhal.com/ar/page/about

- Https://www.almanhal.com/ar/page/history

- الجرف سعد ريما، ( 2013). قواعد المعلومات العربية والتربوية: الواقع والمأمول. ملتقى الماجستير والدكتوراه في التربية في الجامعات العربية: الجودة والقيمة المضافة، لبنان، ص 11.

Published

2021-11-30

How to Cite

Fahem . س., & Madani ا. (2021). Towards Setting Indicators and Criteria for Evaluating Arab Publishing Periodicals: - مقاربة منهجية لتجارب عربية. LANGUAGE ART, 6(4), 81–92. Retrieved from https://www.languageart.ir/index.php/LA/article/view/281