تحلیل اجراگری جنسیت در شعر «زهره و منوچهر» ایرج میرزا بر اساس نظریههای جودیت باتلر
DOI::
https://doi.org/10.22046/LA.2023.10کلمات کلیدی:
اجراگری جنسیت, نقشهای جنسیتی, ایرج میرزا, جودیت باتلر, زهره و منوچهرچکیده
پژوهش حاضر به بررسی نقشهای جنسیتی در شعر معروف ایرج میرزا، «زهره و منوچهر»، که اقتباسی از شعر ونوس و آدونیس ویلیام شکسپیر است، پرداخته است. در این تحقیق، نظریهی اجراگری جنسیت جودیت باتلر به عنوان چارچوب نظری برای بررسی نقشهای جنسیتی مورد استفاده قرار گرفته است. پژوهشگران شعر «زهره و منوچهر» ایرج میرزا را بهعنوان نمونهی تحقیق انتخاب کردهاند و برای تحلیل نقشهای جنسیتی در شعر ایرج میرزا، ابتدا ابیاتی را انتخاب کردهاند که آبستن ایدئولوژیهای ساخته شدهی مردانه و زنانه است و سپس به بررسی نظریهی اجراگری جنسیت در این ابیات پرداختهاند. پژوهش حاضر یک تحقیق کیفی از نوع توصیفی- تحلیلی است. یافتههای تحقیق نشان داده است که نقشهای جنسیتی بین زهره و منوچهر با ویژگیهای زیستی آنها مشخص نمیشود؛ نقشهای زن و مرد دائماً دستخوش تغییر و منجر به ابهام جنسی میشود. در واقع، تحلیل رفتارهای این دو شخصیت نشان داده است که جنسیت ماهیت ثابتی ندارد و این اجراگری است که جنسیت آنها را تعیین میکند. یافتههای پژوهش حاضر کاملاً مطابق با نظریههای باتلر است. همچنین شخصیتها، به ویژه زهره، دغدغهی هنجارهای جامعهی خود را ندارد؛ جنسیت و تمایلات جنسی صریح و واضح نیستند.
##submission.downloads##
چاپ شده
ارجاع به مقاله
شماره
نوع مقاله
مجوز
حق نشر 2023 Maryam Tarighat Bin, Seyyed Shahabeddin Sadati

این پروژه تحت مجوز بین المللی Creative Commons Attribution 4.0 می باشد.
فصلنامه هنر زبان یک مجله دسترسی آزاد است و مقالات پس از پذیرش در دسترس عموم قرار می گیرند و استفاده از آن با ذکر منبع آزاد است